Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Villachansen. Om du inte hittar svar på det du undrar över, kontakta vår kundservice så skall vi se till att svara på dina frågor.

Du når kundservice via telefon på 08-128 370 00 (helgfria vardagar 09.00-12.00).

Vem äger Förmånstagare för lotteriet?

Plan International Sverige är förmånstagare till Villachansen. Det innebär att allt överskott från lotteriet går direkt till deras viktiga verksamhet. Läs mer här om Plans verksamhet!

Hur länge har Villachansen funnits?

Lotteriet startades under 2018

Vem kan gå med i lotteriet?

Alla som fyllt 18 år och är folkbokförda i Sverige kan vara med i lotteriet.

Hur går jag med?

Du går med genom att fylla i formuläret här eller kontakta vår kundservice så hjälper de dig. Efter att du gått med kommer du inom kort få ditt första lottutskick, det innehåller ditt lottbevis samt din första faktura.

Vilken är högsta vinsten i veckodragningarna?

Högsta vinsten i Villachansen är 2 000 000 kronor. Vinstsumman bestäms genom en så kallad fördelningsdragning som genomförs hos Trafiklotteriet. Vinnaren får välja en av 100 möjliga lotter, och sedan välja en lott som  visar på vad vinstsumman blir. I fördelningsdragningen är man garanterad 10 000 kronor men kan vinna upp till 2 000 000 kronor. (Jackpottdragningen är liknande men lägsta vinsten är 25 000 kr och den högsta är 3 000 000 kronor).

Hur många lotter kan jag ha?

Du kan delta med som mest åtta lotter per spelomgång och person.

Finns det någon bindningstid på min lott?

Villachansen är ett prenumerationslotteri och du deltar tills vidare, men bara så länge du själv vill. Du kan när som helst avsluta din prenumeration. Detta gör du genom att kontakta vår kundservice på telefon på 08-128 370 00. Betalar du i efterskott måste du betala för de dragningar som dina lotter redan deltagit i när du avslutar din prenumeration. Detta kan även gälla dragningar som ännu inte presenterats.

Hur vet jag om jag vunnit?

Villachansen erbjuder vinstbevakning till alla kunder, det betyder att vi kontaktar alla vinnare via brev eller telefon. Varje fredag publiceras veckans vinnare här på hemsidan. En komplett vinnarlista skickas även med nästkommande månadsbrev i mitten av varje månad.

När får jag min vinst?

ca 4-8 veckor efter det att vinsten presenterats skickas den till vinnaren.

Var hittar jag vinstplanen?

Vinstplanen hittar du här. Från och med 15/12-2019 gäller en ny vinstplan allt om den hittar du här: Vinstplan 2020

Hur många lotter deltar i veckodragningarna?

Villachansen har licens för och genomför varje veckodragning som är statisk och bygger på utfallet på 90000 kombinationer. Dvs det är 1 chans på 90 000 att vinna högsta vinsten. Varje vecka är det vinst på drygt var 5 lott. Lycka till.

Vad är en fördelningsdragning?

Fördelningsdragning är något man får delta i när man vinner högvinsten. Då får du som vinnare komma till Villachansen och genomföra ytterligare en dragning. Du får av 100 skraplotter välja en och sedan skrapa fram tre lika belopp, vilket då blir din vinstsumma. I fördelningsdragningen är du garanterad en vinst om 25 000 kronor, men kan vinna ända upp till 2 000 000 kronor.  I jackpotten är högsta vinsten 3 000 000 kronor.

Vad är Jackpottchansen?

Jackpottchansen är en extradragning som görs en gång per år där du har chans att vinna upp till 3 000 000 kronor. För varje vecka som du betalar och deltar med din lott i Villachansen får du också en lott i Jackpottchansen. Betalar du din lott i 12 veckor har du alltså 12 lotter med i Jackpottchansen. Jackpottchansen pågår under ett helt år och dragningen genomförs efter vecka 48 som är sista veckan i den pågående licensen.

Hur stor är vinstandelen i lotteriet?

40 % går tillbaka till spelarna i form av vinster.

Var hittar jag de allmänna villkoren?

Klicka på länken för att läsa de allmänna villkoren.

Allmänna reklamationsnämnden

Kontakta vår kundservice om du har några klagomål. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt klagomål kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Allmänna Reklamationsnämnden är en nämnd för alternativ tvistlösning.

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

Hemsida: www.arn.se

För gränsöverskridande e-handel se EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning

(http://ec.europa.eu/consumers/odr/).